Opzoek naar een eenvoudig boekhoudprogramma? 15 maand gratis boekhouden

Ben je zzp’er of freelancer? Dan moet er een administratie bijgehouden worden. Niet alleen voor jezelf is dit erg belangrijk maar ook richting de fiscus. De belastingdienst kan je vragen om onder andere een uren- en kilometerregistratie te laten zien. 

Waar vroeger alle bonnetjes werden bewaard en de administratie op papier werd bijgehouden, wordt er tegenwoordig veel gebruik gemaakt van online programma’s.

De meeste zzp’ers beginnen met het bijhouden van hun administratie in Excel en maken vervolgens hun facturen in Word. In het begin kan dit zeker handig zijn als je niet veel facturen en bonnen hoeft te verwerken. Echter zit aan het bijhouden van je administratie in Excel ten opzichte van een eenvoudig boekhoudprogramma ook meerdere nadelen.

Wat zijn de nadelen van Excel?

Je hebt kennis nodig van formules om handig met Excel aan de slag te kunnen. Heb je hier weinig verstand van? Dan zijn fouten snel gemaakt.

Boekhoudprogramma’s bieden vaak een ondersteuning bij eventuele fouten of boekhoudkundige vragen. Excel bied deze ondersteuning niet, je dient alles zelf te doen.

Ook zijn er maar weinig mensen die consequent back-ups maken van hun administratie als ze in Excel werken. Terwijl dit wel erg belangrijk is, mocht je computer crashen dan gaat niet alles verloren. Bij een boekhoudprogramma draagt de softwareleverancier zorg voor het maken van correcte back-ups van jou administratie.

Functievereisten boekhoudprogramma

Overweeg je om met een eenvoudig boekhoudprogramma aan de slag te gaan? Dan is het handig om helder te hebben wat jouw wensen en eisen zijn aan zo’n programma. Sommige ondernemers willen perse de mogelijkheid hebben om hun uren- en kilometerregistratie bij te houden, terwijl andere ondernemers meer waarde hechten aan koppelingen voor hun webshop.

Minimale functies

Vrijwel elk eenvoudig boekhoudprogramma kan de boekhouding van een normale zzp’er verwerken. Hier kan je het maken van facturen, verwerken van inkoopfacturen en het verwerken van de btw-aangifte onder verstaan. De minimale functie eisen voor zo’n programma zijn:

  • verwerken van in- en verkoopfacturen
  • balans en winst- en verlies rekening maken
  • btw-aangifte opstellen
  • (kosten) overzichten maken

Aanvullende functies

Vaak bieden boekhoudprogramma’s meer functies of uitgebreidere pakketten. De volgende opties kunnen handig zijn, maar ook complexer in gebruik.

  • uren- en kilometerregistratie
  • opstellen offertes
  • koppelingen met andere software
  • planning/budgettering
  • salarisadministratie
  • automatisch debiteurenbeheer

Een eenvoudig boekhoudprogramma betekent dus niet dat het weinig mogelijkheden heeft, maar dat de meeste ondernemers het makkelijkst overweg kunnen met deze boekhoudprogramma’s. Allereerst omdat hun software simpel in gebruik is, maar ook doordat ze optimaal gebruik kunnen maken van de helpdesk en informatieve artikelen op hun website.

 

Top 4 boekhoudprogramma’s

  

E-boekhouden

E-boekhouden.nl is een eenvoudig boekhoudprogramma welke geschikt is voor bijna elke zzp’er. Het programma bied een uitgebreid pakket dat alle functies, behalve een kilometerregistratie heeft. Je gegevens worden optimaal beveiligd. Alle gegevens worden in de cloud opgeslagen. Elke 10 minuten vind er een tussentijdse back-up plaats en elke 24 uur een volledige back-up.
 

Service

Het programma is voorzien van videotrainingen en handleidingen, hierdoor is e-boekhouden ook geschikt voor mensen zonder boekhoudkundige kennis.

Mocht je toch nog vragen hebben kan je telefonisch, via de mail of chat contact opnemen met de helpdesk.

 

Prijzen

Ben je net gestart met je onderneming? Dan kan je 15 maand gratis gebruik maken van e-boekhouden. Tijdens deze 15 maand zijn alle functies beschikbaar, net als bij de betaalde pakketten. Na die 15 maand stopt je gratis abonnement automatisch, hierna kan je kiezen om een betaald pakket af te nemen. Dit begint bij 7,95 euro per maand. Dit pakket bied voldoende functies en mogelijkheden voor zzp’er.
 
eenvoudig boekhoudprogramma
 
 

Myfinance

Myfinance is een online boekhoudprogramma met 2 abonnementsvormen en een overstapservice. Zij maken gebruik van Mircosoft azure voor hun clouddiensten en werken standaard met een gecertificeerde SSL verbinding.
 

Service

Helaas heeft Myfinance geen telefonische klantenservice. Wil je toch persoonlijk contact met een medewerker dan dien je een contactformulier in te vullen. Echter raad ik je eerst aan om de kennisbank te doorlopen, vaak kom je hier het antwoord op je vraag of probleem al tegen.
 

Prijzen

Zoals eerder vernoemd heeft dit programma 2 abonnementsvormen. Bij beide pakketten krijg je toegang tot alle functies.
 
Met het eerste pakket, het “compleet pakket” verzorg je je gehele boekhouding zelf. Voor vragen of opmerkingen kan je de kennisbank raadplegen of het contactformulier invullen.
 
Heb je toch hulp nodig met het boekhouden dan kan je voor het “online samen pakket” kiezen. Ook bij dit pakket is het de bedoeling dat je zelf je boekhouding verzorgt, echter als je ondersteuning nodig hebt word je door Myfinance geholpen. Vooraf aan dit pakket krijg een gratis telefonisch intakegesprek.
 
Het “compleet pakket” kan je gratis uitproberen, hierna betaal je 12 euro per maand. Ontdek hier meer.
 
 

Exact online

Exact online is een online versie van het administratiepakket Exact. Daarmee is de administratie altijd toegankelijk. Met dit programma kan je handig samenwerken met een boekhouder of accountant door een gratis tweede account. Zo kan je bijvoorbeeld zelf je administratie doen en je boekhouder de btw-aangifte laten verzorgen.
 

Service

Exact heeft een kennisbank die je kan raadplagen bij vragen of onduidelijkheden, daarnaast hebben ze ook een telefonische klantenservice.
 
Dit programma is vrijwel geschikt voor elke onderneming door de verschillende aangeboden pakketten. Echter kan Exact vrij ingewikkeld zijn voor iemand zonder boekhoudkundig ervaring.
 

Prijzen

Je hebt verschillende pakketten met verschillende functies om uit te kiezen. Dit is zeker een voordeel, als webshophouder heb je andere functiemogelijkheden nodig dan een voedingsconsulent. 
 
Het goedkoopste pakket kan je 30 dagen gratis uitproberen, hierna betaal je elke maand 39 euro.
 
eenvoudig boekhoudprogramma                                                         
 
Twinfield is een dochterbedrijf van Wolter Kluwer Taks & Accounting. Ze hebben een vrij eenvoudig boekhoudprogramma en de pakketten worden als gebruiksvriendelijk ervaren. Deze zijn zowel geschikt voor zzp’ers als voor grote organisaties. Ook bieden ze een gratis “meekijk account” voor je boekhouder of accountant.
 

Service

Twinfield heeft een telefonische helpdesk welke geopend is tijdens kantooruren. Ook hebben zij een “bel mij terug” mogelijkheid, dit kan erg handig zijn als je geen tijd hebt om in de wacht te staan.
 

Prijzen

Het programma bied drie abonnementen met verschillende functies en mogelijkheden. Standaard heeft elk pakket 1 gebruiker. Ook heeft elke pakket de mogelijkheid om vijf administraties aan te maken. Bij het Extra en MKB boekhoudpakket kan je de administraties gratis door de supportafdeling laten aanmaken. Ontdek hier meer.

Plaats een reactie